13 September, 2010

Här kommer receptet på brödet jag bakade häromdagen. Funderar på att göra en sats idag med. Måste ta slut på mjölken och jästen vi har hemma.

Frallor

Olja eller margarin ½ dl eller 50 g
Mjölk eller vatten 5 dl
Jäst 50 g
Salt 1 tsk
Socker 2 tsk
Vetemjöl ca: 13 dl

Pensling: ägg eller vatten och sen lite vallmofrö på.

Smula jäst i en bunke. Värm vatten eller mjölk till ca 37grader. Blanda upp med jästen.
Blanda i resten och knåda till en fin deg.
Jäs ca 30 min.
Forma till bullar eller painriche.
Jäs ca 30 min.

Painriche 275-300 grader i mitten av ugnen i ca 12-15 min.
Frallor 250 grader i mitten av ugnen i ca 8-10 min.

Jag bukar göra frallor, blir nästan godare så :) Och sen med smör och ost på. MUMS!



Har verkligen blivit super trött nu den senaste veckan. Ska jag vara så här slut nu dom sista två månaderna? Jätte trött, anfådd hela tiden och massa halsbränna på det. Har jag föresten sagt att det har börjat rinna mjölk också. Det var i och för sig ett tag sen. Mår inte heller så bra i magen, men kanske inte så konstigt med alla järntabletter och sen finns det väl inte så mycket plats för allt i magen.

Igår blev både jag och Emil super sugna på mc'donalds vid 8 på kvällen. Så vi tog bussen bort och åt lite :) Det var så värt det. Jätte gott!!
När vi kom hem la vi oss och tittade på Seven pounds. Har inte sett den innan, men den var verkligen sevärd. Det kom till och med en liten tår.

En lite jobbig sak är att igår satte jag ringen i halsbandet istället. Den har börjat sitta åt och vi har titanringar. Och dom går inte att fixa om man måste klippa dom. Känns naket på fingret nu, har ju haft den dygnet runt i snart ett år. Den 16 nov är det exakt ett år.
Laban blir föresten 2 år den 15 nov.
Och vi har beräknad förlossning den 13 :)


61 dagar kvar

Kommentarer
Postat av: Pernilla

Ska testa receptet så fort jag får lite tid o ork över :)



Ooh, jobbigt det där med ringen, är snart där också men vill inte, vill ha den på fingret o inte runt halsen. Men hellre där än att behöva förstöra den senare :)

2010-09-15 @ 20:28:35
URL: http://lamammavita.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0